inspiratiedagen

Etensstrijd aan tafel: gebruik van een observatie- en werkinstrument voor hulpverlener en ouders

Kinderen met een voorgeschiedenis van medische problemen en/of ontwikkelingsproblemen hebben heel vaak te kampen met eetproblemen. Echter, heel vaak ontwikkelt zich bovenop deze problematiek ‘strijd aan tafel’: niet aan tafel willen, eten uitspuwen, boos worden, braken, weigeren te eten edm. Zowel kind als ouders hebben vaak stress op deze momenten, waarbij het eten steeds meer beladen wordt en vaak escaleert. 

In de klinische praktijk van kinder- en jeugdpsychiarie, ontwikkelden we een observatieinstrument dat zowel voor hulpverleners als ouders handvaten biedt, voor zowel observatie als aanpak. Samen met ouders kan beeldmateriaal van een dagelijkse eetsituatie geobserveerd en geanalyseerd worden. Dit instrument geeft duidelijk weer wat signalen van stress bij kind en ouders zijn; het toont ook duidelijk wat ‘helpende’ versus ‘strijd-verhogende’ gedragingen zijn. Voor ouders is het op die manier helder hoe ze hun aanpak kunnen versterken. Anderzijds is het instrument ook een houvast voor de hulpverleners zelf, om ‘breed’ te blijven kijken naar eetsituaties en de krachten te kunnen blijven zien van zowel het kind als de ouders.

65,00 incl. BTW

Datum

Datum

21/10/2022

Over Wie

Baby’s en jonge kinderen

Locatie

Syntra Mechelen – Oude Baan 2, 2800 Mechelen
Duur

Duur

Halve dag (9u30 – 12u30)
Old School

Lesvorm

Samen in real life

Isabel De Groote

Gastdocent

Ik ben orthopedagoog en psychotherapeut en werk sinds een 15-tal jaar binnen de setting van kinder- en jeugdpsychiatrie, specifiek bij jonge kinderen en hun gezin (0-6 jaar). Een van mijn specialisaties en passies is het werken rond eetproblemen. Het observatieinstrument is geleidelijk aan ontwikkeld binnen deze setting, aanvankelijk voor het opleiden van personeel. We merkten echter dat het ook een zeer bruikbare, praktische tool is voor de begeleiding van ouders en flexibel inzetbaar is. Aangezien we als dienst steeds meer vragen krijgen van andere hulpverleners om deze tool ook met hen te delen, bieden we nu ook vorming hierover aan.

Wat kan en weet je allemaal na het volgen van deze cursus?

65,00 incl. BTW

Heb je nog vragen?

Wat is een "Old school" cursus?

Voor sommige betekent old school ouderwets, voor anderen staat het net voor ‘degelijk’. Wat jij er ook van vindt, met de oldschool opleidingen bedoelen we fysieke opleidingen. We komen ergens  samen, nemen de tijd om je vaardiger te maken, naar je vragen te luisteren, uit te wisselen en er een aangenaam leerrijk moment van te maken. Sommige van deze cursussen gaan door in België, andere in Nederland.

Krijg ik tijd om mijn vragen te stellen tijdens de cursus?

Ja, zeker! Wij kiezen ervoor om in kleine groepen les te geven zodat we iedereen aan bod kunnen laten komen en we extra aandacht kunnen geven aan alle cursisten.

Krijg ik op het einde van de cursus een bewijs van aanwezigheid?

Ja, dat klopt. Na het afronden van de cursus krijg je een bewijs van aanwezigheid.

Hoe schrijf ik meerdere mensen in voor deze cursus?

Bij het aankopen van de cursus heb je de optie om dit individueel aan te kopen of als groep. Om meerdere mensen tegelijk in te schrijven kies je voor groep. Je kan dan in je winkelmandje aanduiden over hoeveel mensen je wil inschrijven. Nadat de inschrijving afgerond is kan je via de menuknop "mijn cursussen" de namen en e-mailadressen van de deelnemende cursisten ingeven.

Kan ik een factuur krijgen?

Natuurlijk! Bij het aankopen vul je jouw factuur gegevens in. Vergeet ook niet jouw BTW nummer in te geven als je dit hebt. Wij sturen daarna de factuur naar je door via mail.

Ik heb helemaal geen voorkennis van eetproblemen. Is deze cursus voor mij?
Ook mensen zonder voorkennis van eetproblemen zijn zeker welkom. Je leert net zoals ouders die geen voorkennis hebben, op een gerichte manier te observeren. Het instrument biedt hiervoor gerichte aanknopingspunten.
Ik ben een ouder van een kind met eetproblemen. Is deze cursus voor mij?
Ook ouders zijn welkom. We kunnen niet ingaan op de specifieke situatie van je gezin en kind zelf, maar je kan wel zicht krijgen op helpende en niet-helpende gedragingen tijdens eetsituaties.
Ik ben opvoeder. Ga ik iets leren dat ik de leefgroep kan gebruiken?
Op onze dagkliniek voor moeilijk etende kinderen hebben onze leefgroepbegeleiders veel steun aan dit instrument. Niet zozeer dat het instrument zelf gebruikt wordt op dagbasis, maar wel dat dat het meer transparant is welke helpend en niet-helpende eetinterventies er zijn.
Ik ben psycholoog, orthopedagoog, gedragsdeskundige. Zal ik iets leren dat ik in mijn privépraktijk kan gebruiken?
Het instrument werd aanvankelijk ontwikkeld om hulpverleners te trainen in het observeren en ondersteunen van eetsituaties. In die zin is het zeker helpend voor zowel algemene achtergrond rond eetproblemen en strijd aan tafel, als voor ouderbegeleiding.
Ik werk met mensen met autisme. Richt deze cursus zich specifiek op mensen met autisme?
We ontwikkelden dit instrument aanvankelijk binnen de context van kinderen die zeer selectief eten, waarbij ongeveer de helft ervan kinderen met ASS zijn. In die zin is het instrument van bijzondere waarde voor kinderen met ASS.

overzicht

Bekijk hieronder alle diepgaande cursussen die je kan volgen tijdens onze inspiratiedagen. Als je een cursus van een halve dag volgt, kan je aansluitend ook een andere halve dag volgen. Dus kies en mix, stel je ideale combinatie zelf samen.

Inspiratiedagen - donderdag 20 oktober

puberbrein

‘Alleen mijn vrienden begrijpen mij’: of wat je moet weten over het puberbrein om dit te kunnen begrijpen

Van 9u30 tot 12u30

puber studeren

Adolescenten met autisme… hoe krijg je ze aan het studeren?!

Van 13u30 tot 16u30

whole body psychiatry

Whole Body Psychiatry: Wat? Waarom? Hoe?

Van 9u30 tot 12u30

polyvagaaltheorie

Stress begrijpen vanuit de polyvagaal theorie

Van 13u30 tot 16u30

Inspiratiedagen - vrijdag 21 oktober

eetproblemen

Etensstrijd aan tafel: gebruik van een observatie- en werkinstrument voor hulpverlener en ouders

Van 9u30 tot 12u30

slaapproblemen bij het jonge kind

Slaapproblemen bij jonge kinderen

Van 13u30 tot 16u30

emotieregulatie via inwendige zintuigen

Emotieregulatie via onze inwendige zintuigen

Van 9u30 tot 16u30

Etensstrijd aan tafel: gebruik van een observatie- en werkinstrument voor hulpverlener en ouders

Kinderen met een voorgeschiedenis van medische problemen en/of ontwikkelingsproblemen hebben heel vaak te kampen met eetproblemen. Echter, heel vaak ontwikkelt zich bovenop deze problematiek ‘strijd aan tafel’: niet aan tafel willen, eten uitspuwen, boos worden, braken, weigeren te eten edm. Zowel kind als ouders hebben vaak stress op deze momenten, waarbij het eten steeds meer beladen wordt en vaak escaleert. 

In de klinische praktijk van kinder- en jeugdpsychiarie, ontwikkelden we een observatieinstrument dat zowel voor hulpverleners als ouders handvaten biedt, voor zowel observatie als aanpak. Samen met ouders kan beeldmateriaal van een dagelijkse eetsituatie geobserveerd en geanalyseerd worden. Dit instrument geeft duidelijk weer wat signalen van stress bij kind en ouders zijn; het toont ook duidelijk wat ‘helpende’ versus ‘strijd-verhogende’ gedragingen zijn. Voor ouders is het op die manier helder hoe ze hun aanpak kunnen versterken. Anderzijds is het instrument ook een houvast voor de hulpverleners zelf, om ‘breed’ te blijven kijken naar eetsituaties en de krachten te kunnen blijven zien van zowel het kind als de ouders.

65,00 incl. BTW

Op voorraad




*INDIVIDUEEL:Kies hiervoor als je enkel jezelf wil inschrijven. 

*GROEP: Kies hiervoor wanneer je meerdere personen tegelijk wil inschrijven of als de factuurgegevens anders zijn dan de gegevens van de deelnemer.

Cursussen gelinkt aan dit onderwerp

Hou jij van kadootjes?

Laat je e-mailadres achter. Wij sturen je nieuws over nieuwe podcasts, artikels, opleidingen. Vertel het als eerste aan je collega’s en word hun heldere held.