Autisme in de kleutertijd – 16/09

Kleuters hebben één klein nadeel: hun leeftijd. Omdat ze jong zijn, worden hun moeilijkheden vaak wat over het hoofd gezien. Sommige kleuters ontwikkelen snel op één domein en vertonen wat vertraging op een ander domein. terwijl het bij andere kleuters andersom verloopt. Tekorten worden soms aanzien als vertraging. Hierdoor zien we dikwijls uitstelgedrag in de […]

Live sessie 29/11 “Logopedische therapieën autismevriendelijk maken”

Logopedische therapieën autismevriendelijk maken Welkom bij de live sessie! Hopelijk heb je al veel aan het educatief pakket gehad. Tijdens deze sessie krijg je de kans om jouw vragen en bedenkingen over de inhoud aan bod te laten komen. Klik op onderstaande knop ‘Neem deel via de Zoom-app’ om de sessie te starten voor de […]

Live sessie 21/10 “Logopedische therapieën autismevriendelijk maken”

Logopedische therapieën autismevriendelijk maken Welkom bij de live sessie! Hopelijk heb je al veel aan het educatief pakket gehad. Tijdens deze sessie krijg je de kans om jouw vragen en bedenkingen over de inhoud aan bod te laten komen. Klik op onderstaande knop ‘Neem deel via de Zoom-app’ om de sessie te starten voor de […]

Live sessie 21/09 “Logopedische therapieën autismevriendelijk maken”

Logopedische therapieën autismevriendelijk maken Welkom bij de live sessie! Hopelijk heb je al veel aan het educatief pakket gehad. Tijdens deze sessie krijg je de kans om jouw vragen en bedenkingen over de inhoud aan bod te laten komen. Klik op onderstaande knop ‘Neem deel via de Zoom-app’ om de sessie te starten voor de […]

Live sessie 22/08 “Logopedische therapieën autismevriendelijk maken”

Logopedische therapieën autismevriendelijk maken Welkom bij de live sessie! Hopelijk heb je al veel aan het educatief pakket gehad. Tijdens deze sessie krijg je de kans om jouw vragen en bedenkingen over de inhoud aan bod te laten komen. Klik op onderstaande knop ‘Neem deel via de Zoom-app’ om de sessie te starten voor de […]

Help, ik zit met heel wat vragen! Wat na 1 maand autisme in jouw klas?

Net gestart in je autiklas. Of een kleuter of lagere schoolkind met autisme in je klas. Goed voorbereid of er in gegooid. Sowieso weet je stilaan van aanpakken. De routines sluipen er in, maar tegelijkertijd ook de eerste buien. En vragen. Heel wat vragen. Met deze vragen kan je terecht op de cursus ‘Na 1 […]

Autisme in de kleutertijd – 4/10

Kleuters hebben één klein nadeel: hun leeftijd. Omdat ze jong zijn, worden hun moeilijkheden vaak wat over het hoofd gezien. Sommige kleuters ontwikkelen snel op één domein en vertonen wat vertraging op een ander domein. terwijl het bij andere kleuters andersom verloopt. Tekorten worden soms aanzien als vertraging. Hierdoor zien we dikwijls uitstelgedrag in de […]

Pijn en autisme

Van een klein kwaaltje tot chronische pijn, iedereen wordt al wel eens geconfronteerd met pijn. Maar wat als iemand over- of ondergevoelig is voor pijn? Wat als communiceren rond pijn niet zo vanzelfsprekend is? Wat als er helemaal geen taal is om hulp te vragen? In deze e-learning bekijken we welke parameters pijn heeft en […]

Motiveren tot communiceren

Communiceren doe je niet zomaar. De boodschap die je uitzendt, is altijd bedoeld om één of ander effect te veroorzaken. Je wil bevestiging krijgen, een antwoord te weten komen, banden aanhalen, dingen vermijden enzovoort. Dit zijn communicatiefuncties.  De meeste kinderen leren al heel vroeg in hun ontwikkeling dat ze met geluiden, gebaren of woorden een […]

Waakzame zorg

Waakzame zorg is een toepassing binnen Nieuwe Autoriteit. Iedereen die met kinderen en jongeren werkt, heeft ondertussen ondervonden dat het een illusie is dat je het gedrag van de ander kan controleren. Waakzame zorg of verbindend gezag staat ervoor om aanwezig te zijn in het leven van de ander, het tonen van interesse met wie […]

Grenzen stellen en toch verbonden blijven 28/03

De zelfdeterminatietheorie, nieuwe autoriteit, … dit zijn recente theorieën die ons nog meer inzichten geven over wat belangrijk is in de begeleiding bij kinderen en jongeren. Wij bouwen daar graag op verder. We starten vanuit deze theorieën om handvaten te geven bij de omgang met kinderen en jongeren waarbij het allemaal minder vanzelfsprekend is. We […]

Druk gedrag bekeken door een zintuiglijke bril

“Help, hij is weer zo druk vandaag! Ik weet niet meer wat doen!” Wanhopig word je er van… dat drukke gedrag van die leerling, die bewoner op de groep of je eigen kind. Er zijn natuurlijk heel wat mogelijke oorzaken van druk gedrag. De piste van de zintuiglijke problemen, een over- of ondergevoeligheid voor prikkels, […]