Etensstrijd aan tafel: gebruik van een observatie- en werkinstrument voor hulpverlener en ouders

Kinderen met een voorgeschiedenis van medische problemen en/of ontwikkelingsproblemen hebben heel vaak te kampen met eetproblemen. Echter, heel vaak ontwikkelt zich bovenop deze problematiek ‘strijd aan tafel: niet aan tafel willen, eten uitspuwen, boos worden, braken, weigeren te eten edm. Zowel kind als ouders hebben vaak stress op deze momenten, waarbij het eten steeds meer […]

Prikkelverwerking bij jonge kinderen

Baby’s wenen, dit is een universeel gegeven. Sommige baby’s wenen meer of zijn algemeen onrustiger dan andere.  20% van ouders zoeken hulp voor onrustig en huilerig gedrag van hun baby; medische onderzoeken geven vaak geen verklaring voor de klacht. Toch speelt een kind-eigen aspect vaak wel een rol in de zorgen die ouders ervaren, namelijk […]

Stress begrijpen vanuit de polyvagaal theorie

in 1995 formuleerde Porges zijn polyvagaaltheorie die ons inzicht geeft in de werking van het autonome zenuwstelsel en de invloed van de verschillende neurale systemen op ons gedrag. Vooral in situaties van stress geeft de polyvagaaltheorie een kader waarbinnen we de vecht/vlucht en de freeze reactie kunnen begrijpen, en ook de invloed op ons lichamelijk […]

Autisme in de kleutertijd – 16/09

Kleuters hebben één klein nadeel: hun leeftijd. Omdat ze jong zijn, worden hun moeilijkheden vaak wat over het hoofd gezien. Sommige kleuters ontwikkelen snel op één domein en vertonen wat vertraging op een ander domein. terwijl het bij andere kleuters andersom verloopt. Tekorten worden soms aanzien als vertraging. Hierdoor zien we dikwijls uitstelgedrag in de […]

Live sessie 29/11 “Logopedische therapieën autismevriendelijk maken”

Logopedische therapieën autismevriendelijk maken Welkom bij de live sessie! Hopelijk heb je al veel aan het educatief pakket gehad. Tijdens deze sessie krijg je de kans om jouw vragen en bedenkingen over de inhoud aan bod te laten komen. Klik op onderstaande knop ‘Neem deel via de Zoom-app’ om de sessie te starten voor de […]

Live sessie 21/10 “Logopedische therapieën autismevriendelijk maken”

Logopedische therapieën autismevriendelijk maken Welkom bij de live sessie! Hopelijk heb je al veel aan het educatief pakket gehad. Tijdens deze sessie krijg je de kans om jouw vragen en bedenkingen over de inhoud aan bod te laten komen. Klik op onderstaande knop ‘Neem deel via de Zoom-app’ om de sessie te starten voor de […]

Live sessie 21/09 “Logopedische therapieën autismevriendelijk maken”

Logopedische therapieën autismevriendelijk maken Welkom bij de live sessie! Hopelijk heb je al veel aan het educatief pakket gehad. Tijdens deze sessie krijg je de kans om jouw vragen en bedenkingen over de inhoud aan bod te laten komen. Klik op onderstaande knop ‘Neem deel via de Zoom-app’ om de sessie te starten voor de […]

Live sessie 22/08 “Logopedische therapieën autismevriendelijk maken”

Logopedische therapieën autismevriendelijk maken Welkom bij de live sessie! Hopelijk heb je al veel aan het educatief pakket gehad. Tijdens deze sessie krijg je de kans om jouw vragen en bedenkingen over de inhoud aan bod te laten komen. Klik op onderstaande knop ‘Neem deel via de Zoom-app’ om de sessie te starten voor de […]

Help, ik zit met heel wat vragen! Wat na 1 maand autisme in jouw klas?

Net gestart in je autiklas. Of een kleuter of lagere schoolkind met autisme in je klas. Goed voorbereid of er in gegooid. Sowieso weet je stilaan van aanpakken. De routines sluipen er in, maar tegelijkertijd ook de eerste buien. En vragen. Heel wat vragen. Met deze vragen kan je terecht op de cursus ‘Na 1 […]

Autisme in de kleutertijd – 4/10

Kleuters hebben één klein nadeel: hun leeftijd. Omdat ze jong zijn, worden hun moeilijkheden vaak wat over het hoofd gezien. Sommige kleuters ontwikkelen snel op één domein en vertonen wat vertraging op een ander domein. terwijl het bij andere kleuters andersom verloopt. Tekorten worden soms aanzien als vertraging. Hierdoor zien we dikwijls uitstelgedrag in de […]