Pijn en autisme
Van een klein kwaaltje tot chronische pijn, iedereen wordt al wel eens geconfronteerd met pijn. Maar wat als iemand over- of ondergevoelig is voor pijn? Wat als communiceren rond pijn niet zo vanzelfsprekend is? Wat als er helemaal geen taal is om hulp te vragen? In deze e-learning bekijken we welke parameters pijn heeft en […]
Motiveren tot communiceren
Communiceren doe je niet zomaar. De boodschap die je uitzendt, is altijd bedoeld om één of ander effect te veroorzaken. Je wil bevestiging krijgen, een antwoord te weten komen, banden aanhalen, dingen vermijden enzovoort. Dit zijn communicatiefuncties. De meeste kinderen leren al heel vroeg in hun ontwikkeling dat ze met geluiden, gebaren of woorden een […]
Waakzame zorg
Waakzame zorg is een toepassing binnen Nieuwe Autoriteit. Iedereen die met kinderen en jongeren werkt, heeft ondertussen ondervonden dat het een illusie is dat je het gedrag van de ander kan controleren. Waakzame zorg of verbindend gezag staat ervoor om aanwezig te zijn in het leven van de ander, het tonen van interesse met wie […]
Grenzen stellen en toch verbonden blijven 28/03
De zelfdeterminatietheorie, nieuwe autoriteit, … dit zijn recente theorieën die ons nog meer inzichten geven over wat belangrijk is in de begeleiding bij kinderen en jongeren. Wij bouwen daar graag op verder. We starten vanuit deze theorieën om handvaten te geven bij de omgang met kinderen en jongeren waarbij het allemaal minder vanzelfsprekend is. We […]
Druk gedrag bekeken door een zintuiglijke bril
“Help, hij is weer zo druk vandaag! Ik weet niet meer wat doen!” Wanhopig word je er van… dat drukke gedrag van die leerling, die bewoner op de groep of je eigen kind. Er zijn natuurlijk heel wat mogelijke oorzaken van druk gedrag. De piste van de zintuiglijke problemen, een over- of ondergevoeligheid voor prikkels, […]
Over- en onderprikkeling aanpakken
Steven Degrieck, expert in zintuiglijke problemen, heeft met Huis Helder een erg toegankelijk en praktisch e-learning pakket gemaakt rond over- en onderprikkeling. Aan de hand van meer dan 5 uur videomateriaal, verschillende oefeningen en een aantal live momenten krijg je inzicht in hoe onze zintuigen werken en wat de invloed van een over- of ondergevoeligheid […]
Helder communiceren bij dementie
Mensen met dementie verliezen overzicht. Overzicht in tijd, in ruimte, in de gang van zaken… Daarbovenop wordt het steeds moeilijker om taal in al zijn vormen te begrijpen. Wanneer er dan teveel wordt ingezet op die taal, biedt dat mensen met dementie weinig houvast in hun steeds groter wordende chaos. Dit leidt tot onrust, weigeringen […]
Gesprekken optimaliseren
Gesprekken voeren. We doen het dagelijks. Small-talk, vergaderingen, met vrienden en vriendinnen, op café, met je partner… Voor heel wat mensen met autisme loopt dat niet altijd even vlot. Bij sommigen uit zich dit in stress, onbeantwoorde vragen, twijfels achteraf (en vooraf), onbeleefdheid, boosheid enzomeer. Om voldoende te halen uit een gesprek met iemand met […]
Motiveren tot communiceren: praktische tips
Communiceren doe je niet zomaar. De boodschap die je uitzendt, is altijd bedoeld om één of ander effect te veroorzaken. Je wil bevestiging krijgen, een antwoord te weten komen, banden aanhalen, dingen vermijden enzovoort. Dit zijn communicatiefuncties. De meeste kinderen leren al heel vroeg in hun ontwikkeling dat ze met geluiden, gebaren of woorden een […]
Een prikkelaangepaste slaapkamer
Een goede nachtrust is essentieel voor een goede gezondheid. Maar een zintuiglijke over- of ondergevoeligheid durft daar al wel eens een stokje voor te steken. Van schurende lakens, over tikkende verwarmingsbuizen, tot kriebels in de benen. In dit webinar bekijken we welke prikkels zoal een rol kunnen spelen in het (verhinderen van) een goede nachtrust […]
Omgaan met weerstand
“Neen! dat doe ik niet!” Hoe vermoeiend kan dat niet zijn… Er tegen ingaan lost vaak niet veel op. Het wordt een strijd en riskeert snel te escaleren. Maar wat dan wel? In dit webinar leren we kijken naar mogelijke redenen van de weerstand, om van daaruit na te denken over de beste strategie om […]
Autisme en sport
Sporten en bewegen is belangrijk voor een goede levenskwaliteit en -gezondheid. Voor mensen met autisme zijn er echter veel hinderpalen: het sociale aspect van samen sporten, het organisatorische aspect (hoe geraak je er, wat moet je precies doen…), het zintuiglijke aspect (last van teveel prikkels). Om er maar enkele te noemen. Dit leidt vaak tot […]
Autisme in de kleutertijd
Kleuters hebben één klein nadeel: hun leeftijd. Omdat ze jong zijn, worden hun moeilijkheden vaak wat over het hoofd gezien. Sommige kleuters ontwikkelen snel op één domein en vertonen wat vertraging op een ander domein. terwijl het bij andere kleuters andersom verloopt. Tekorten worden soms aanzien als vertraging. Hierdoor zien we dikwijls uitstelgedrag in de […]
Emancipatorisch werken bij mensen met ernstig tot diep verstandelijke beperking
Zelf kunnen kiezen en bepalen is een belangrijke element in levenskwaliteit. Maar hoe gaat dat met mensen met een ernstige tot diepe verstandelijke beperking bij wie begrijpen van communicatie en zelf kunnen communiceren erg beperkt is? Hoe kan je hen toch keuzes aanbieden op een manier die hun levenskwaliteit bevordert. Hoe vermijd je dat je […]
Logopedische therapieën autismevriendelijk maken
Kiezen
Hoe van vrije tijd weer aangename tijd maken?
Sociaal gedrag ontleed bij mensen met autisme
Moeilijk gedrag begrijpen en voorkomen
Moeilijk gedrag kan allerlei vormen aannemen. Van extreem passief tot extreem agressief. Belangrijk zal zijn om naar de oorzaak van het gedrag te gaan zoeken. Want iemand is niet lastig, maar heeft het lastig. Wil je meer inzichten verwerven over de achterliggende oorzaken van probleemgedrag? Wil je je analytische blik aanscherpen met een concreet stappenplan […]
Over- en onderprikkeling aanpakken
Last hebben van over- of ondergevoeligheden van de zintuigen kan leiden tot heel wat moeilijk te begrijpen en uitdagend gedrag. Agressie, angsten, weglopen, heel druk doen, bizarre stereotypieën, automutilatie… het zijn maar enkele van de mogelijke gevolgen van een zintuiglijk probleem. In deze tweedaagse overlopen we alle zintuigen en de specifieke gedragingen die we vaak […]